söndag 17 mars 2013

FOTOTRISS 211

Veckans tema på Fototriss är Byggnader och arkitektur.

Jag gjorde en liten tur under sena eftermiddagen på Söder i 
Stockholm där det finns många intressanta byggnader 


En träkyrka mitt i Stockholm som liknar en lantlig sockenkyrka. Allhelgonakyrkan ligger på en höjd på Söder kallad Helgalunden, inte efter något helgon, utan efter en mjölnare som hette Helge Helgesson 
som bodde här på 1600-talet. Han kallades Helgan, och var kyrkvärd i Katarina församling och
var anklagad för att ha förskingrat kyrkans fattigkassa.



Skulptur i ett valv under den s.k. Bofills båge vid Medborgarplatsen.


'

Söders torn vid Medborgarplatsen.

Fler bilder på byggnader hittar du här


22 kommentarer:

  1. Fina bilder perfekta för temat!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Fina byggnader i huvudstaden, gillar det vackra ljuset i bilderna :0)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar mittbilden - den har det där lilla extra :)

    http://budapestcityphoto.wordpress.com/2013/03/17/architecture-in-budapest/

    SvaraRadera
  4. Mycket trevlig triss! Motljuset på skulpturen är riktigt läcker! Vackert ljus i övriga foton! Tummen upp!

    SvaraRadera
  5. Gillar mittbilden - den har det där lilla extra :)

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig triss!!!! Å ni har åxå en termos :D alldeles som Örstersund :D

    SvaraRadera
  7. Godmorgon fint trissat
    Mvh Janne

    SvaraRadera
  8. Läcker triss med fina bilder och vackert ljus! Skulpturen i motljus är min favorit idag!

    SvaraRadera
  9. Härligt att se vad som gömmer sig in emellan alla stora byggnader. Fin triss!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder från ett vackert Stockholm!

    SvaraRadera
  11. Visst är kyrkan i trä lite oväntad! Jättefina bilder alla tre som utnyttjar ljuset på olika sätt, snyggt!

    SvaraRadera
  12. Intressant med träkyrkan All helgona. Det finns en till som sticker upp i Essingeledan. S:t Sigrid, men OK den liggger i Aspudden. Snygga bilder, "Haglunds Pinne" skådar jag varje dag arbetar där i närheten.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  13. Otroligt snygga bilder. Byggnaden på sista bilden är häftig.

    SvaraRadera
  14. Fina bilder från Stockholm. Helt nya för mig som Göteborgare.

    SvaraRadera
  15. Träkyrkan har jag missat, men de andra exemplen har jag sett även i verkligheten. Fin triss.

    SvaraRadera
  16. En intressant triss med vackra bilder! Bild nummer två blir favoriten idag:)

    SvaraRadera
  17. Jätte fina bilder, min favorit får nog bli mitten bilden

    SvaraRadera
  18. Ja det var väldigt kända trakter för mig eftersom du i princip promenerat min "lunchrunda" ;-))

    SvaraRadera
  19. Fina bilder, gillar mest den mittersta, snyggt motljus!

    SvaraRadera