söndag 24 mars 2013

FOTOTRISS 212


Silhuetter är veckans tema i Fototriss. Här är vårt bidrag i form av några Stockholms-motiv.


En skulptur "Kasper" vid Medborgarplatsen skapad av Göran Strååt. 

Informationen nedan är hämtad från en websida om skulpturer i Stockholm:   

Kasper står på Medborgarplatsen och räcker lång näsa åt förbipasserande. Bronsskulpturen som är 1,75 meter hög knyter an till medeltidens tradition där småfolket fick göra sig lustigt över alla besserwissrar och den dåtida förnäma överheten.



Statyn föreställer Karl XIV Johan och är placerad på Slussplan i Stockholm. Ryttarstatyn är skapad av Bengt Erland Fogelberg och avtäcktes 1854.


Detta torn är en ny attraktion på Gröna Lund. En slänggunga där karusellsugna kommer att snurra runt i 70 km/tim 90 meter över marken. Själva tornet är 130 meter högt och enligt Gröna Lunds attraktonschef kommer det att bli "väldigt, väldigt läskigt". Vi kommer inte att åka den. 

Längst ner i högra hörnet syns en del av berg- och dalbanan.

Fler silhuetter kan du se här



10 kommentarer:

  1. Intressant med Stockholmssiluetter! Snyggt och välgjort!

    SvaraRadera
  2. Fina Stockholmssiluetter. Tivoli i Köpenhamn har en liknande slänggunga och jag skulle inte frivilligt sätta mig i den heller. :-)

    SvaraRadera
  3. Fina siluetter från Stockholm!
    Ser fram emot att uppleva Gröna Lunds nya attraktion!

    ...från marken..

    SvaraRadera
  4. Varierande motiv, intressant och kul att se. Gillar den första bilden extra mycket, har inte var på Medborgarplatsen på länge, så Kasper har jag missat.

    SvaraRadera
  5. Helsköna och vackert fångade siluetter! Trevligt med historia bakom också, jag gick i skola med en Bengt Foigelberg, men så gammal är inte vi som din skulptör :) Men däremot blir jag blir nog lite sugen på att prova den där nya attraktionen på Grönan :)

    SvaraRadera
  6. Fyndigt att fota statyer. Och den där åkattraktionen kommer inte heller jag att sätta mig i

    SvaraRadera
  7. Fina silhuettbilder med intressant text till. Kommer inte heller att åka den, inser jag:).

    SvaraRadera
  8. Flott triss og takk for advarselen om slengkarusellen.
    Den skal IKKE få meg som gjest.
    Nyt kvelden.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/03/24/fototriss-del-212-siluetter/

    SvaraRadera