söndag 10 november 2013

FOTOTRISS 238


Den här veckan vill Helena att vi ska vara ambassadörer för vår hembygd. Dessutom är det nu tävling och man kan vinna fin övernattning  i Gamla Stan i Stockholm på vandrarhemmet Castanea.

Förutom bilderna ska vi knyta samman dem med ett genomgående tema. 

Vi tänkte ut ett bra tema och begav oss in till Stockholm city men vädret och byggarbetsplats satte stopp för våra planer. Vi åkte hem och funderade ut en ny röd tråd. Bilderna har vi hämtat från vårt bildarkiv. Eftersom vi bor i vår fantastiskt vackra huvudstad som är omgiven av vatten är det alltså Stockholms-bilder och vår röda tråd är konstverk och vatten.

Bilden är tagen från Strömparterren och statyn är "Solsångaren" av Carl Milles, och gjord i brons. I bakgrunden Grand Hotel.



Här är det Evert Taube som välkomnande sträcker ut armen mot Stockholms Stadshus. 
Statyn är gjord i brons av Willy Gordon. Sockeln är huggen i sten från Vinga där Evert Taube växte upp. Bilden är tagen på Riddarholmen. 



Nu har vi förflyttat oss till Björkhagen strax söder om Stockholm och Markuskyrkan. Konstverket heter "Spegeldammen med Lotusblomma" av Robert Nilsson, och står precis utanför entrén till kyrkan.

Fler bilder på temat finner du här


20 kommentarer:

  1. VIlken märklig vattenkanna på sista bilden! Den blir min favorit! :O))

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Ja Stockholm är vackert, brukar åka in tidigt på helgmornar och fota lite;-)
    Bild ett blir min favorit, ha en skön söndag

    SvaraRadera
  3. Bra tema ni valde! Alltid roligt att se konstverk och för mig var alla okända! Bild nummer tre tycker jag är riktigt läcker, den blir min favorit idag!

    SvaraRadera
  4. VI har en väldigt vacker huvudstad - det går inte att säga annat!

    SvaraRadera
  5. Stockholm från sin bästa sida....
    Vackra bilder!

    SvaraRadera
  6. Fin triss! Fina konstverk! Stockholm är verkligen vackert!

    SvaraRadera
  7. Mycket vackra saker Ni bjuder på :) Härligt trissat!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder från vackra Stockholm. Konst och vatten passar mig perfekt, riktigt bra tema!

    Jag är uppvuxen i Stockholm och är ofta där när jag är i Sverige. Ja, det är där jag har mina rötter!

    SvaraRadera
  9. Verkligen vackra bilder. Konstverket på sista bilden är läckert!

    SvaraRadera
  10. Gillar dina bilder och din röda tråd! Sista bilden tycker jag var lite extra med det konstverket :)

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder och mycket mindre dimma än när vi vandrade runt stadshuset förra söndan :D

    SvaraRadera
  12. Beautiful photos of your city!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder som gör huvudstaden rättvis. Det är svårt att misslyckas med bilder från Stockholm. Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Gillar er röda tråd i trissen! Extra intressant är det för mig okända konstverket i sista bilden :).

    SvaraRadera
  15. Fina trissbilder och två mycket välkända vyer, medan den tredje är en ny bekantaskap för mig.

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder! Särskilt den sista gillar jag, för den hade jag inte sett tidigare, alltid kul att få se något nytt!

    SvaraRadera