söndag 27 oktober 2013

FOTOTRISS 236

Veckans tema i Fototriss är En låt. 


Här kommer vårt bidrag, som är hämtat från vårt bildarkiv. Tre olika låtar, tre olika upphovsmän. 
Kan ni gissa? Efter sista bilden kommer svaret.








Första bilden är tagen vid Knallis kolmila i Bergslagens finnskogar i augusti i år. Låten är "Jag väntar vid min mila" av Dan Andersson, tonsatt av Gunnar Turesson.

Andra bilden är tagen när Ingrid var på stick-kurs i Sätergläntan, Insjön där hon fotograferade en kursdeltagare på spinnkurs. Låten är således "Den gamla spinnrocken" av Billy Hill, svensk text Fritz-Gustaf.

Sista bilden är tagen på Copacabana i Rio de Janeiro i februari 2010. Låten är "Deidres samba" av Cornelis Vreeswijk. Kanske lite svår att gissa, vi fick inte med den berömda "Sockertoppen" i bakgrunden.

Fler låtbilder finns här




23 kommentarer:

  1. Nej dom tog jag inte, för svår för mig ;)

    SvaraRadera
  2. Tog den första, tänkte Dan Andersson på en gång. Den sista var svår men underbar bild.

    SvaraRadera
  3. Lite svår där men fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Fyndigt och skoj med tre olika. Kanonfina bilder!

    SvaraRadera
  5. Första bilden är en klockren tolkning av milan!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. "Än idag gamla spinnrocken spinner, spinner drömmar om ..."

    "Jag väntar vid min mila .."
    är en sentimal sång men beskriver kolarnas längtan. Min far, skogvaktare, brukade ha kolarskola på Grangärde-skogarna på 20-talet.
    Har kort på dom usla kolarkojorna dom bodde i. Tufft liv!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  7. Gissade nästan rätt på den första, försökte komma på titeln men gick bet. De andra var jag långt ifrån att klara ;)

    SvaraRadera
  8. Tog den första men blev lite ställd när det var tre olika låtar! Fina och intressanta bilder!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. Hade två av tre rätt, gick bet på den sista.
    Ha en skön söndag;-)

    SvaraRadera
  10. Underbar tolkning och härliga låtar....=)

    /Ninni

    SvaraRadera
  11. Fina bilder till fina visor!

    SvaraRadera
  12. Hej, jag viste den gamla spinnrocken !

    Fina bilder !!!

    SvaraRadera
  13. Fösta bilden var så klockren (för mig) att jag tog den på en gång - på de andra blev jag glad för hjälpen ;)

    SvaraRadera
  14. Fina bilder och bra tolkat!
    Första låten tog jag, men de andra klarade jag inte...
    Ha en fin och bra dag!

    SvaraRadera
  15. Fina tolkningar!!!! De 2 första fixade jag, sen blev de lite svårt!

    SvaraRadera
  16. Mycket bra knäckte bara den första
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  17. Fina bilder och kul med tre olika låtar. Inga låtar jag hört innan!

    SvaraRadera
  18. Fina val, fina bilder. Sista kunde jag inte knäppa :)

    SvaraRadera
  19. Det var ju tre fint illustrerade låtar.

    SvaraRadera
  20. Tog de två första men inte den sista... Härliga bilder!

    SvaraRadera
  21. Fixade alla tre - men kom inte på titeln på trean - bara texten...
    Klurigt av er!!!

    SvaraRadera
  22. Fixade alla tre. Kolmilan blev en spännande bild. Har bara sett spår av milor men aldrig med någon där och igång. Kära nån "Den gamla spinnrocken"! Rio verkar inte dumt i denna blåsiga, regniga vecka!

    SvaraRadera