lördag 27 oktober 2012

FOTOTRISS 195

Veckans tema i Fototriss är Jag gillar...

Nu är det också tävling och man kan vinna fina priser på Coolstuff


Vi bor i Stockholm och vi tycker verkligen det är en fantastiskt vacker stad. Vi gillar att åka in till stan för att gå på museer, utställningar o.d. och vi har alltid kameran med oss för att fånga och dokumentera intressanta motiv som kommer i vår väg. 
Vår röda tråd i trissen blir just Stockholm och dess historia samt fotografering. Vi har grävt i vårt arkiv och hittat några passande bilder:

I samband med Stockholms kulturdagar i augusti 2010 fanns en intressant och annorlunda fotoutställning på Brunkebergstorg. Man hade lagt några kraftigt uppförstorade fotografier med gamla Stockholms-motiv i en fontän där dom flöt omkring på vattnet.



Den här bilden föreställer Brunkebergstorg år 1899. Huset i fonden, där Televerket huserade, är rivet och ersatt av Riksbankens hus. Till höger skymtar telefontornet.

113 år senare: Den här bilden är tagen på Norrbro. Ingrid har uppenbarligen hittat något intressant som hon vill föreviga med sin mobilkamera.  Det var nog betydligt större och otympligare kamerautrustning som användes 1899.


För att se vad andra gillar, kolla här

22 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen en annorlunda fotoutställning. Snygg gilla triss!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder. Fick mig längta efter stockholm .

    SvaraRadera
  3. Kan sakna att bo i en stor stad med kulturella evenemang in på husknuten :) Men landet är bra och storstad och kultur bjuder ju du på :)

    SvaraRadera
  4. Vad läckert med fotoutställning i en fontän.
    Fina trissbilder!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Stockholm är en av dom saker jag också gillar. Hade en del regniga nattmotiv från Kungsgatan, men det får bli en annan gång. Kul att någon annan tog det uppslaget. Fina bilder med igenkänningseffekt.

    SvaraRadera
  6. Vilken udda men kul idé att visa gamla fotografier flytande i en fontän. Gillar Stockholm, min forna hemstad och jag tycker mycket om ert inlägg. En fin triss !

    SvaraRadera
  7. Min favorit blir bilden från 1899 lite lugnare på gatorna då, bra triss;-)
    Ha en skön söndag;-)

    SvaraRadera
  8. Det var verkligen en annorlunda konstutställning och vilken skillnad det är på kameror då och nu!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig triss och fotoutställning. Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  10. Ja jag är en liten igelkottssamlare :)

    SvaraRadera
  11. Intressant med fotouställning som flyter. Det missade jag. Visst är vårt Stockholm väldigt vackert!

    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  12. Fin triss. Roligt med annorlunda motiv från huvudstaden och kopplingen förr och nu.

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder från en härlig stad!

    SvaraRadera
  14. Kul triss med ett väl sammanhållet tema. Vilken härlig idé med fotona i vattnet! Stockholm är en underbar stad som jag bara känner till som en besökare.

    SvaraRadera
  15. En spännande triss som sporrade nyfikenheten. Vad skulle komma efter första bilden.

    SvaraRadera
  16. Väl sammanhållen lite historisk triss som jag gillar.

    SvaraRadera
  17. Flott triss.
    ha en god kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/10/28/jag-gillar-var-oppgaven/

    SvaraRadera
  18. Annorlunda utställning helt klart. Men såg trevligt ut ;) Fint uppmärksammat, trevligt trissat :) Jag var själv i Stocholm förra veckan och deltog på Stockholmsmässan.

    SvaraRadera
  19. Häftigt med ett historiskt perspektiv. Gillar trissar med en röd tråd! =)

    SvaraRadera